CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, June 11, 2009

iskandar journal

Pagi ni aku bangun awal. Aku dah ada kat Terengganu. Semalam aku bertolak dari rumah aku ke kampung. Mulanya malas pulak nak balik kampung. Bukannya apa, penat hari selasa tak habis lagi. Sebabkan kalau ikut malas aku jawabnya semua benda tak jadi nanti. Memang aku dah ambik cuti bermula semalam sampai isnin ni. Balik semata-mata nak bincangkan tarikh tunang dan kawin aku. Pagi semalam aku gagahkan juga diri ni untuk mengemas baju. Nak masukkan baju dalam beg pun malas, padahal bukannya banyak baju pun perlu di bawa.
Tengah sedap-sedap aku bersemangat nak mengemas baju, E call aku kata nak datang sebab nak pulangkan DVD yang dia pinjam. Dia datang bawa anak dia sekali. Comel sungguh budak tu. Dah pandai sikitlah (maksud aku, dia dah kenal dengan aku). Kalau dulu maunya menangis budak tu kalau jumpa dengan orang yang dia tak kenal. Berbual-bual dengan dia dekat setengah jam juga. Padahal malam sebelumnya aku dah keluar minum dengan E. Ada aje benda yang kami nak bualkan.
Dalam pukul 12pm semalam aku mula bergerak untuk balik kampung lepas aku periksa kereta aku. Tengah aku sibuk periksa kereta aku tu, ada bau yang menyakitkan hati aku datang. Taik anjing jiran sebelah rumah aku bergelimpangan depan rumah aku. Aku yang hati panas ni terus ambil glove, kumpul taik anjing yang dah kering tu. Aku campak masukkan dalam laman dia pulak, depan muka pintu rumah. Puas hati aku. Nak bela anjing sangat tapi tak tau jaga. Jadi kepada sesiapa yang ada petua nak bagi anjing ni mati secara perlahan-lahan maklumkan aku segera. Geram tahap dewa dah ni.
Pukul 1pm semalam aku berhenti makan kat Petronas Karak-Bentong (awek aku kata Petronas mahal sebab makanan kat situ semuanya mahal). Bagi aku mahal tak kisah sangat sebab tahap kebersihan makanan dan kesedapannya terjamin best. Aku ambik nasi, daging rendang, paru pedas, sayur peria dan milo ais, semuanya sekali RM13.50. Kalau sesiapa dah pernah singgah kat sini pasti tau kemahalan harga makanannya. Macam biasa aku lebih suka makan kat luar. Senang aku nak hisap rokok. Tapi semalam aku kurang selesa sikit nak makan. Ramai mata memerhatikan. Tak kiralah jantan ke, minah ke. Aku ni artis ke? Ada apa-apa tak kena ke pada diri aku ke?. Aku buat bodoh ajelah. Semalam yang menariknya ada seorang pakcik ni (lingkungan umur dalam pertengahan 40an, aku rasalah berdasarkan mukanya) dia duduk depan meja aku makan. Mula-mula sorang lepas tu member dia datang. Yang bestnya kat seluarnya yang ketat tu berbekas konek dia. Batang dia cukup besar, telur dia jangan cakaplah. Muka not bad. Aku pulak jadi resah bila nanpak benda tu. Terus gelabah tak menentu, nak makan pun susah. Nak aje aku ketepikan nasi aku, aku pergi kecelah kelengkang dia makan kote dia pulak. Geram gila semalam. Dan mungkin disebabkan aku selalu pandang celah kelengkang dia, dia pulak angkat silangkan kaki. Lepas tu dia pulak perhatikan aku sambil hisap rokok dan tersengih kat aku. Aku malas layan.
Masa aku tengah makan pulak ada mamat dalam kereta ni ambil gambar aku. Aku cuba yakinkan diri bahawa dia sedang mengtest kamera barunya atau mungkin ada artis sedang mengpose maut kat belakang aku. Dan banyak kali aku toleh sekeliling kalau-kalau ada perempuan bogel yang sedang pose maut juga. Ternyata aku aje kat situ. Latar belakang aku cumalah makcik cleaner indon yang sedang menyapu. Mamat ni taklah hensem sangat, dah kawin aku rasa sebab bini dia pi turun makan, dia ngan anak dia dok dalam kereta tak turun-turun. Aku malas layan juga. Pedulikan dia. Mungkin juga aku ni teperasan lebih sangat. Baik aku layan perut aku yang lapar ni.
Masa aku nak blah datang pulak dua orang mamat ni. Muka not bad, cute. Umur mungkin awal 20an. Dia tengok aku sambil tersengih-sengih, muka malu-malu. Nak aje aku pergi kat meja diaorang, layan berbual. Tetapi disebabkan masa mencemburui aku. Aku angkat kaki secepat mungkin. Kalau sampai malam mata aku ni bukannya nampak sangat nak bawa kereta. Aku kena kejar masa. Sambil aku bagun dan masuk duduk dalam kereta, diaorang tetap perhatikan aku. Aku rasa bestlah pulak. Aku kenyit mata kat diaorang, gelabah tersenyum diaorang. Terus aku isi minyak pecut atas highway nak kejar masa.
Sepanjang perjalanan pemandangan kampung mendamaikan jiwa. Nak-nak muka mamat-mamat kampung yang berkulit hitam manis menyerikan suasana. Geram aku dibuatnya. Dengan badan yang errrrhhh...tak tahan. Terus aku bayangkan kalau aku dapat berpelukan dengan diaorang tu atas katil.
Malam tadi aku tersesat. Apa taknya, sedap-sedap aku cakap dengan awek aku, simpang yang sepatutnya aku masuk aku terlepas pandang. Dah selesai bercakap baru aku perasan yang aku dah sesat, sebab jalan tu tak pernah aku ikut. Aku buat U-turn semula. Kalau ikutkan masa aku akan sampai jam 9pm. Tu pun dah campur masa aku berhenti rehat dan solat masa kat hentian Karak-Bentong dan Gua Musang. Sampai malam tadi kat kampung aku dalam 8.30pm. Awal 30 minit dari yang dirancang. Oklah tu.
Aku makan malam lepas tu layan berbual sambil tengok TV. Yang ada kat rumah aku cuma adik aku, mak dan atok. Tiga beranak aje. Aku dah penat dan ngantuk. Pukul 11pm tepat terus aku terlelap.
Pagi ni lepas subuh aku bangun. Tak tahu nak buat apa, sambung terlentang atas katil. Ni pulak hujan renyai-renyai. Nak tido tak lalu dah, baik aku layan blue. Stim kote time hujan-hujan ni. Berdenyut-denyut mintak diurutkan. Kalau tak melancap sat lagi tak taulah nak buat apa. Jom layan blue. Keras pulak batang ni.

0 orang telah bersuara: