CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, September 08, 2009

iskandar journal

Malam tadi aku tak dapat tido dengan lena. Entah kenapa? Pusing sana tak kena, pusing sini tak kena. Tapi nak juga dapat keberkatan tido, aku baring dan lelapkan jugalah mata ni. Sedar-sedar jam dah berbunyi. Tepat pukul 4am, rasa malas gila nak bangun sahur. Aku selalu bangun jam 4am biasanya untuk sahur. Aku reset balik jam tu pukul 5am. Tak puas lagi nak peluk bantal golek. Bila jam dah berbunyi pukul 5am, nak tak nak kenalah bangun. Tahun ni aku rajin nak bangun sahur. Mungkin rasa bersalah sebab tahun-tahun lepas tiada kesedaran tentang perlunya sahur dan keberkatan dari Nya. Bukan tak tahu fadilahnya, tapi malas ambil kisah selama ni. Tahun ni aku paksa juga diri untuk sahur.
Pagi ni aku sahur kuey tiow goreng kawah. Nampak macam sedapkan? Tapi tekak aku rasa lain pulak, tak sedap sangat, garam kurang dan ada satu benda rasanya kurang juga tapi tak tahu apa. Lagi satu cuba korang tengok togeh punyalah banyak. Azab aku nak makan. Aku makan separuh aje. Kalau ikutkan akulah hantu kuey tiow goreng kawah ni. Tapi apa-apa pun aku bersyukur sebab itulah rezeki aku pagi ni untuk mendapatkan tenaga berpuasa sepanjang hari.

Pagi ni lepas subuh aku sambung baring-baring. Last-last terlajak sampai pukul 830am. Tetiba pulak rasa sakit-sakit badan, rasa macam nak demam. Lenguh badan ni rasa. Terkira-kira nak ambil EL. Tak larat rasanya nak pi kerja. Namun bila fikir-fikir balik, pi ajelah kerja. Bukannya ada kerja apa pun. Aku bersiap dan terus pi kerja. Baru aku start enjin kereta, boss aku call. Alamak kantoilah pulak. Ingat dia nak marah aku tapi selamat dia tanya benda lain. Lega sikit hati aku. Tapi dia nak jumpa aku pagi ni sebab nak bincangkan sesuatu. Aku mintak masa 10 minit. Selamat dia tak syak apa-apa. Masa aku sampai ofis jam dah pukul 945am. Terus aku masuk bilik dia berbincang. Ada hal penting untuk dia sediakan untuk Pengarah pagi-pagi ni.
Lepas selesai bincang dengan Boss, aku buat kerja aku. Rasa blur aje hari ni. Aku tak banyak berbual, aku buat kerja aku aje. Malas nak hirau keadaan sekeliling. Tengaharinya time rehat aku ambil paper dan masuk bilik gelap. Ingat nak tido sekejap, mata ni pulak degil tak nak tido. Jadi aku baca paper dan baring-baring. Tepat pukul 2pm, member aku panggil sebab ada orang nak jumpa. Sampai ke jam 5pm lebih aku lepak-lepak kat kaunter. Sambil tengok tv, sambil baca paper. Aku betul-betul jadi blur hari ni. Orang buat lawak pun aku tak gelak. Jadi kosong otak aku ni.
Hari ni aku serbu pasar ramadhan kat Seksyen 16 Bangi. Orang punyalah ramai, nak jalan pun kena gesel-gesel. Awek aku nak makan nasi lemak kukus. Aku tak berapa minat sangat nak makan nasi lemak ni. Apa taknya setiap hari kalau bukan bulan ramadhan aku makan nasik lemak, muak rasanya, sikit pun aku tak terliur kalau ditambah perkataan kukus kat belakang tu. Hari ni tak banyak kedai makan, rupanya baru aku ingat, hari ni sepatutnya pasar malam kat situ. Jadi pilihan makanan pun kurang. Mak awek aku pulak nak makan ikan bakar. Cari punya cari tak jumpa juga. Tak ada orang pun bakar ikan. Ikan masak benda lain ada.
Tengah aku dok melilau mata melihat keadaan sekeliling tetiba mamat bangla ni (dalam gambar) berteriak, "ayam pecit, ayam pecit". Aku yang dok blur dari tadi tersenyum tetiba. Awek aku pun gelak juga. Ramai orang dok lalu depan kedai tu kutuk, "pecit apanya, percik lah".
Aku beli nasi beriani kukus lauk kambing, murtabak kentang, rangka ayam dan air kelapa serta air mata kucing. Awek aku beli tengkeng ayam goreng dan nasi lemak kukus lauk sotong dan telur puyuh pedas. Untuk mak dan adik dia aku belikan nasi beriani kukus lauk ayam aje (orang tua dengan budak-budak mana makan kambing). Time aku sampai rumah dia, adik awek aku pun balik. Dia beli air bandung, air tembikai dan roti john. Sambil tunggu waktu berbuka kat rumah dia, aku berbual dengan mak dia. Mak dia baru balik dari melawat rumah anak-anak yatim dan ibu tunggal kat Sabak Bernam. Sedih betul dia ceritakan keadaan daif anak-anak yatim tu. Kalaulah aku jadi menteri pembangunan wanita, keluarga dan masyarakat (boleh ke?) wajib aku buka setiap negeri rumah anak yatim yang besar dan selesa. Bersyukur aku sebab aku dapat membesar dengan kedua orang tua aku. Yang aku sedih bila ada yang dah kawin dan menjawat jawatan tinggi tetap kembali untuk beraya di rumah anak yatim tu. Rasa sebak pulak time nak bebuka tadi. Mak dia pandai lah main isu-isu sensitif ni. Tersentuh hati aku.
Lepas berbuka aku rasa ngantuk gila. Aku balik ni pun dah ngantuk. Nak menaip ni pun laratkan jugalah. Jomlah aku nak topup time tido aku. Baik aku tido awal, esok takut tak bangun nak sahur.

0 orang telah bersuara: